Słownik pojęć SEO

  • Algo Update ( Algorithm Update ) – Zmiana algorytmu odpowiadającego za wyświetlanie wyników wyszukiwania, np. aktualizacja Panda
  • Algorytm wyszukiwarki internetowej – Zbiór zasad postępowania przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Jest odpowiedzialny za odpowiednie ułożenie stron wg. „wartości” dla danego hasla. Algorytmy ciągle się zmieniają, dlatego znajomość ich nie gwarantuje skuteczności pozycjonowania stron.
  • AT – ( Anchor Text ) – widoczna część hiperłącza. Brany pod uwagę przez wyszukiwarki podczas określania wartości strony. Jeśli anchor jest Twoim słowem kluczwym, Twoja stron automatycznie zajmuje wyższą pozycję w wyszukiwarce.
  • Cloaking – ukrywanie, maskowanie, czyli nieakceptowalna przez wyszukiwarki metoda pozycjonowania stron, polegająca na pokazywaniu odmiennej treści dla robotów oraz użytkowników. Jest to niewątpliwie zła metoda pozycjonowania, często prowadząca do usunięcia danej witryny z indeksu. Google zapowiada, że będzie walczyć z witrynami stosującymi cloaking.
  • Content – czyli zawartość strony (tekst, obrazki etc.). Warto pamiętać, iż im lepszy content, tym skuteczniejsze pozycjonowanie.
  • Indeks wyszukiwarki internetowej – czyli zbiór stron odczytanych przez robota danej wyszukiwarki, i dostępnych podczas wyszukiwania dla danego zapytania
  • Keyword stuffing (dosł. napychanie wyrazami kluczowymi) – nieakceptowana technika polegająca na wpisywaniu wielokrotnie tego samego słowa kluczowego w sekcji meta
  • Naturalne linkowanie – czyli tworzenie linków w sposób naturalny, bez tworzenia sztucznych stron
  • Pozycjoner – czyli osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron. Inaczej konsultant ds. pozycjonowania stron/SEO.
  • PageRank – algorytm nadawania wartości indeksowanych stron wykorzystywany przez firmę google
  • Pozycjonowanie szerokie – inaczej „long tail”, metoda pozycjonowania nie kładąca nacisków na poprawianie wyników wyszukiwania, lecz na ilość nietypowych fraz, dzięki czemu powstaje specjalnie skierowany ruch użytkowników na strone.
  • Robot wyszukiwarki – specjalny program, zaprojektowany tak, by zbierać informacje na temat witryn znajdujących się w Internecie. Znajomość ich działania może nam ułatwic pozycjonowanie stron, jednak nie jest to regułą.
  • SERP – (ang. SERP – Search Engine Results Position) – czyli po prostu lista uporządkowanych odpowiednio stron pojawiających się jako wyniki wyszukiwania dla konkretnego zapytania. Pozycjonowanie stron zajmuje się właśnie umieszczaniem stron na najwyższych miejscach za pomocą specjalnych metod pozycjonerskich.
  • Słowo kluczowe, fraza kluczowa – czyli słowo lub fraza, najlepiej opisująca tematykę danej strony
  • Zaplecze – jest to zbiór stron, pozwalających na wypozycjonowanie innej, przy pomocy linków.