Czym jest marketing szeptany?

Internet daje wiele możliwości niestandardowych form promocji naszej firmy, marki czy przedsięwzięcia. Jednym z nich jest marketing szeptany. Czym jest i w jaki sposób z niego korzystać?

W skrócie, marketing szeptany to sposób przekazywania informacji marketingowej do odbiorcy w sposób bezpośredni, wyglądający na spontaniczny i naturalny. Czyli kanałem przekazu stają się tutaj różnego typu dyskusje internetowe – fora, grupy dyskusyjne, komentarze.

Bzyczenie ula, czyli buzz marketing

Popularnym hasłem, z którym spotka się każdy zainteresowany marketingiem szeptanym, jest „buzz marketing„. Jest to wywołanie dyskusji, rozmowy między użytkownikami lub odbiorcami danej usługi w celu zwiększenia zasięgu docierania informacji na temat naszej marki czy produktu. Buzz, czyli innymi słowy „szum”, „bzyczenie pszczół”, powinien być pozytywny, chociaż niektórzy specjaliści wychodzą z założenia, że sprawdza się stara maksyma, czyli „nieważne, co o tobie mówią, ważne, by mówili”. Zlecając komuś marketing naszej marki warto uzgodnić tę kwestię – czy nie przeszkadzają nam kontrowersje, czy poszukujemy jednoznacznie pozytywnych skojarzeń. W przypadku niektórych produktów jest to niezbędne, inne mają większą granicę tolerancji.

Zaraź się wirusem

Drugim ważnym elementem związanym z marketingiem szeptanym jest marketing wirusowy. Czyli takie organizowanie akcji promocyjnych, aby samoreplikowały się i rozprzestrzeniały pośród odbiorców. Przykładem mogą być reklamy zamieszczane w grach, product placement w serialach, czy różnego typu kreatywne akcje wykorzystujące gadżet. Na koncertach mogą to być przypinki z ciekawymi i zabawnymi hasłami, albo wykorzystanie w swojej kampanii znanej osoby, z którą wszyscy chcieliby się utożsamiać. Ostatnio do tego typu akcji angażowani są wpływowi blogerzy, którzy wśród swoich fanów szerzą informację o danym produkcie – posiadanie tego produktu staje się zatem trendy i jest niezbędne do kształtowania społecznych relacji.

Profesjonalizm jest najważniejszy

Jak w każdej dziedzinie, w tej także profesjonalizm jest wyjątkowo istotny. Pamiętajmy, że decydując się na pochopne działania marketingowe, możemy znacząco podkopać wiarygodność naszej marki oraz zburzyć wielomiesięczny lub wieloletni wysiłek budowania brandu. Dlatego ważnym jest, aby korzystać z pomocy specjalistów, którzy w sposób wiarygodny zorganizują działania wywołujące buzz effect, zadbają o linię wizerunkową i rozpiszą strategię na kampanię reklamową. Kładąc na szali swój wizerunek nie powinniśmy ryzykować – to jedyne ryzyko, które w biznesie to się nie opłaci.