Co ma wspólnego pozycjonowanie stron i ochrona środowiska?

Czym jest pozycjonowanie przeczytasz tutaj.

Według GUS w 2018 roku 77,5% Polaków w jakiś sposób korzystało z internetu i jest to o 2,1% więcej niż w roku poprzednim. Osób korzystających z internetu przybywa. Przybywa też produktów oraz usług i szacuje się, że wydatki na reklamę w internecie w 2019 roku przekroczą 5 mld złotych. Z jednej strony mamy do czynienia z ogromnymi możliwościami oraz wzrostem gospodarczym, a z drugiej z machiną konsumpcjonizmu i nadwyżek produkcyjnych.

Zachłyśnięci konsumpcjonizmem

Polacy kupują coraz więcej. Gromadzimy dobra i stawiamy je powyżej rzeczywistym potrzebom. Bardzo często stan posiadania utożsamia się z miarą statusu społecznego. Mamy coś, bo nas stać, sąsiad to ma, więc dlaczego my nie możemy. Konsumpcjonizm bardzo często potęguje reklama oraz agresywny marketing, który kreuje sztuczne potrzeby. Szczególnie widoczne jest to podczas black fiday, świątecznych promocji i poświątecznych wyprzedaży kiedy to obroty sklepów potrafią wzrosnąć nawet o kilkaset procent.

W dzisiejszych czasach w krajach rozwiniętych przeciętny standard życia podniósł się do takiego poziomu, że luksusowe rzeczy stały się łatwiej dostępne, co również przyczyniło się do zwiększonej konsumpcji.

Wpływ pozycjonowania na rozwój gospodarczy

Działania marketingowe w sieci napędzają konsumpcjonizm, który generuje popyt na towary oraz usługi. Przyczynia się to do rozwoju gospodarczego, jednak z drugiej strony jest szkodliwe zarówno dla samego społeczeństwa jak i środowiska naturalnego i ekologii, prowadząc do degradacji i nadmiernego wykorzystywania zasobów na Ziemi.

Konsumpcjonizm nie wytworzył się za sprawą internetu. Internet go napędza.

Możliwość profilowania, śledzenia użytkowników oraz targetowania reklam dał ogromne możliwości precyzyjnego dotarcia do klienta i nakłonienia go skorzystania z oferty czy też dokonania zakupu.

Prawdziwa cena twoich ubrań

Kupując kolejne spodnie, czy nie zastanawiałeś się choć przez chwile, że mogły je uszyć dzieci pracujące w warunkach zagrażających życiu za głodową stawkę?

Wypadek z 24 kwietnia 2013 roku w Bangladeszu w którym zginęło ponad 1100 osób pokazał milionom osób na całym świecie w jakich warunkach pracują ludzie wytwarzający ubrania znanych firm odzieżowych. Popularne marki dla zmniejszenia kosztów przenoszą produkcje do Azji. Aż 3/4 odzieży przeznaczonej na eksport produkowanej jest na dalekim wschodzie (głownie w Chinach, Tajlandii, Bangladeszu).

Co robić?

W opozycji do konsumpcjonizmu powstaje wiele różnych trendów takich jak np. slow fashion (powolna moda), określający świadome i mądre podejście do mody. Oznacza kupowanie wysokiej jakości ubrań, które wystarczą nam na dłużej, a także na kupowaniu mniej w ogóle. Coraz więcej marek decyduje się na tworzeniu kolekcji z przyjaznych dla środowiska materiałów. Powstaje również wiele nowych marek, których głównym założeniem jest slow oraz zwiększanie świadomości konsumentów na potrzeby związane z ochroną środowiska.
Globalnym przeciwstawnym trendem jest także Fair Trade. Określa sprawiedliwy handel i łączy biedne kraje globalnego południa z konsumentami w krajach rozwiniętych i bogatych. Partnerstwo handlowe Fair Trade oparte jest na przejrzystości oraz szacunku do drugiego człowieka, co przekłada się do zrównoważonego rozwoju krajów biedniejszych.

Smutne fakty

  • średnio 0,5 USD dziennie zarabia pracownik plantacji kawy,
  • filiżanka kawy którą wypijasz w restauracji generuje zysk dla producenta w wysokości 5-25 groszy,
  • pracownicy plantacji herbaty, kawy nie są w stanie utrzymać swoich dzieci ani zapewnić im podstawowej opieki medycznej.

Ochrona środowiska i pozycjonowanie

Chęć promowania swoich towarów i usług w internecie dał możliwość rozwoju wyspecjalizowanych w marketingu internetowym agencji ukierunkowanych wyłącznie na rozwój, generowanie ruchu, konwersje i sprzedaż. W niektórych branżach (np. odzieżowej) rynek jest już tak przepełniony, że niektóre agencje decydują się na odmowę współpracy z racji obecności w sieci największych marek (np. Zalando, H&M), które poprzez prowadzone działania marketingowe i niskie ceny stają się niemalże bezkonkurencyjni.

Jesteśmy inicjatywą wspierającą ekologiczne biznesy naszych klientów. Nie napędzamy konsumpcjonizmu – jesteśmy slow SEO.